Waarom ACT werkt


Acceptance and Commitment Therapy is een moderne vorm van gedragstherapie. Meestal gaan mensen op zoek naar een therapeut of een coach wanneer ze ergens vanaf willen: een bepaald gedrag, vervelende gedachten, angstige of depressieve gevoelens...

Dit noemen we "experiëntiële vermijding". Het doel van ACT is gedragsverandering te realiseren door niet langer te vechten tegen ongewenst gedrag (bijv. te veel drinken of drugs gebruiken) of door te vluchten voor negatieve gevoelens en gedachten, maar juist door deze gevoelens te aanvaarden en afstand te nemen van gedachten.

Tijdens de sessies focussen we niet zozeer op waar je vanaf wil, maar vooral op wat je wel belangrijk vindt in je leven en hoe je stap voor stap hier naartoe kan werken. Meestal is het gedrag waar je vanaf wil slechts een oppervlakkig symptoom van iets dat eronder zit, maar dat je niet wil/kan zien.

Ons brein is zeer goed ontwikkeld om problemen op te lossen, maar sommige problemen kan je nu eenmaal niet oplossen. Een leven zonder lijden of permanent geluk is een illusie. ACT leert je vaardigheden om aan te pakken wat je wel kan veranderen en te aanvaarden wat je niet kan veranderen.

De aanpak is ervaringsgericht. We maken gebruik van doe-oefeningen, metaforen en mindfulnessoefeningen. Er wordt je ook gevraagd om hier thuis verder mee aan de slag te gaan.

Hoewel wetenschappelijk onderzoek aantoont dat ACT wel degelijk werkt, is het geen tovermiddel. Werken aan jezelf vraagt moed en doorzettingsvermogen. Ik zal met veel enthousiasme aan de zijlijn supporteren en misschien heel af en toe een mogelijke richting suggereren als je het écht niet meer weet. Jij bent diegene die de wedstrijd loopt of de match speelt!